Kaos i EDB – de burde jo beherske det danske sprog på modmålsmæssigt
niveau
Jeg kan roligt sige, at mine
dansktimer ikke gik så godt i dag. Eleverne skal påbegynde deres artikel i dag.
Jeg må ærligt indrømme, at jeg synes, at jeg har gjort meget for at gøre
opgaven nemt forståelig. Det må jeg i hvert fald konstatere, at jeg nok ikke
har i elevernes hoveder. Det er en blanding af, at eleverne er inde i EDB, og
at de skal udtrykke sig på dansk. Mange af eleverne bliver urolige, da de
virkelig higer efter den støtte, som man kun får lærer-elev imellem. Det er
bare pokkers svært, nærmest sagt umuligt at nå dem alle, så jeg synes, at det
er meget forståeligt med frustrationsuroen.
I den grønlandske forordning
står der højt og tydeligt, at eleverne skal mestre det danske sprog på
modermålsmæssigt niveau. De fleste lærere på skolen bedømmer i hvert fald ikke
eleverne karaktermæssigt efter, hvad forordningen siger. En ting, som jeg kan
undrer mig over, er, at i den grønlandske folkeskolelovs historie bliver der i
1967 lagt stor vægt på, at Grønland ikke må koloniseres af Danmark. Dette
resulterer i større fokus på grønlandsk sprog og kultur i skolen, samt at dette
nogle steder har medvirket til en negativ opfattelse af Danmark og den danske
befolkning. Denne negative holdning eller national følelse for Grønland mærker
man en lille bitte smule i skolen. Jeg vil dog understrege, at jeg på lidt over
seks uger kun har hørt 4 negative ting om denne situation, derfor vil jeg
angiveligt ikke mene, at ovenstående er fuldstændig repræsentativt. De fire
ting består i, at ved en vikartime, hvor temaet er at udvikle byen imod en
turistsucces, viser det sig, at nogle af eleverne ikke vil have turister til
byen, da det vil ødelægge den grønlandske kultur. Det kan man diskutere, men
det er i hvert fald et synspunkt, som flere elever deler. Det andet eksempel er
opkvalificering af 11. klasser, hvor utrolig meget fravær samt modstand mod
danskundervisningen samt ansatte danske lærere er forekommet. Tredje eksempel
er, at I en ’joke’ har en lærer oplevet, at et grønlandsk festselskab har
placeret afføringsekskrementer på vedkommendes trappe. Det sidste eksempel er
frustration over sprogbarrieren, der er kommet til udtryk på skolen.
Brandalarm og vilde elever
Ligesom jeg er på vej ned i
fysiklokalet, så lyder brandalarmen. Det er sjovt, som man reagerer. Der er en
snært af stemning, der betydeligt kan minde om historien ”Ulven kommer, ulven
kommer”. Men der er jo ikke andet for end at gelejde rende rundt på gangene og
følge alle eleverne udenfor. Ja jeg står så i top og en uldtrøje udenfor i
mange minusgrader. Ikke mega fedt. Men heldigvis ikke mere end fem minutter,
hvorefter alarmen bliver afblæst, idet en elev trykkede på brandalarmen i håb,
om at få en returbillet til sin bygd. Det har nemlig tidligere været sådan, at
som straf for at trykke på brandalarmen får man en flybillet hjem til sin bygd.
Det kan man angiveligvis lige overveje, om det kan være blevet misbrugt en
smule? Reglerne er i hvert fald på nuværende tidspunkt blevet ændret.
Dansktimerne udgør ikke noget
pragteksemplar på min klasse, så derfor tager jeg en alvorlig snak med drengene
nede i fysik/kemi. Jeg kan mærke, at det er vigtigt, at jeg får understreget
denne episode som uacceptabel. Det er også vigtigt, at de ved, at jeg gerne
ser, at vi får en god fysik/kemi-time. Det er hårdt at trække eleverne igennem
det tunge stof omkring ionbindinger, men med lidt små militære tricks (som min
praktiklærer så fint har udtalt sig om, at jeg benytter), så holder jeg
heldigvis eleverne til ilden. Jeg tror, at de er ret pjattet med emnet. Jeg er
i hvert fald af den overbevisning, at de er meget arbejdsomme.
Denne klasse har dog tendens
til at miste fokus ret hurtigt, så det handler om at have eleverne aktiveret så
meget som muligt. I denne forbindelse truer jeg dem lidt med en test, som de
kan lave sammen med mig, hvis de ikke tager sig en smule sammen. Jeg har
heldigvis testen i baghånden, så den bliver pænt fremvist til nogle enkelte
larmebanditter. Det giver umiddelbart den smule ro, som jeg skal bruge resten
af timen.
Det er min sidste
fysik/kemi-time med dette hold, og de har været svære, men jeg er ret glade for
dem alligevel. De er nogle gode drenge, og vi afslutter dagen supergodt. Jeg
går hjem ovenud glad, og det gør nogle af drengene også. Så fra næsten totalt
kaos til rosenrød fysik/kemi-time. Det er bestemt ikke dårligt.
Bedstemor Birgitte
Ingen kommentarer:
Send en kommentar