lørdag den 30. november 2013

Kaos og kosmos

Kaos i EDB – de burde jo beherske det danske sprog på modmålsmæssigt niveau
Jeg kan roligt sige, at mine dansktimer ikke gik så godt i dag. Eleverne skal påbegynde deres artikel i dag. Jeg må ærligt indrømme, at jeg synes, at jeg har gjort meget for at gøre opgaven nemt forståelig. Det må jeg i hvert fald konstatere, at jeg nok ikke har i elevernes hoveder. Det er en blanding af, at eleverne er inde i EDB, og at de skal udtrykke sig på dansk. Mange af eleverne bliver urolige, da de virkelig higer efter den støtte, som man kun får lærer-elev imellem. Det er bare pokkers svært, nærmest sagt umuligt at nå dem alle, så jeg synes, at det er meget forståeligt med frustrationsuroen.
I den grønlandske forordning står der højt og tydeligt, at eleverne skal mestre det danske sprog på modermålsmæssigt niveau. De fleste lærere på skolen bedømmer i hvert fald ikke eleverne karaktermæssigt efter, hvad forordningen siger. En ting, som jeg kan undrer mig over, er, at i den grønlandske folkeskolelovs historie bliver der i 1967 lagt stor vægt på, at Grønland ikke må koloniseres af Danmark. Dette resulterer i større fokus på grønlandsk sprog og kultur i skolen, samt at dette nogle steder har medvirket til en negativ opfattelse af Danmark og den danske befolkning. Denne negative holdning eller national følelse for Grønland mærker man en lille bitte smule i skolen. Jeg vil dog understrege, at jeg på lidt over seks uger kun har hørt 4 negative ting om denne situation, derfor vil jeg angiveligt ikke mene, at ovenstående er fuldstændig repræsentativt. De fire ting består i, at ved en vikartime, hvor temaet er at udvikle byen imod en turistsucces, viser det sig, at nogle af eleverne ikke vil have turister til byen, da det vil ødelægge den grønlandske kultur. Det kan man diskutere, men det er i hvert fald et synspunkt, som flere elever deler. Det andet eksempel er opkvalificering af 11. klasser, hvor utrolig meget fravær samt modstand mod danskundervisningen samt ansatte danske lærere er forekommet. Tredje eksempel er, at I en ’joke’ har en lærer oplevet, at et grønlandsk festselskab har placeret afføringsekskrementer på vedkommendes trappe. Det sidste eksempel er frustration over sprogbarrieren, der er kommet til udtryk på skolen.  

Brandalarm og vilde elever
Ligesom jeg er på vej ned i fysiklokalet, så lyder brandalarmen. Det er sjovt, som man reagerer. Der er en snært af stemning, der betydeligt kan minde om historien ”Ulven kommer, ulven kommer”. Men der er jo ikke andet for end at gelejde rende rundt på gangene og følge alle eleverne udenfor. Ja jeg står så i top og en uldtrøje udenfor i mange minusgrader. Ikke mega fedt. Men heldigvis ikke mere end fem minutter, hvorefter alarmen bliver afblæst, idet en elev trykkede på brandalarmen i håb, om at få en returbillet til sin bygd. Det har nemlig tidligere været sådan, at som straf for at trykke på brandalarmen får man en flybillet hjem til sin bygd. Det kan man angiveligvis lige overveje, om det kan være blevet misbrugt en smule? Reglerne er i hvert fald på nuværende tidspunkt blevet ændret.

Dansktimerne udgør ikke noget pragteksemplar på min klasse, så derfor tager jeg en alvorlig snak med drengene nede i fysik/kemi. Jeg kan mærke, at det er vigtigt, at jeg får understreget denne episode som uacceptabel. Det er også vigtigt, at de ved, at jeg gerne ser, at vi får en god fysik/kemi-time. Det er hårdt at trække eleverne igennem det tunge stof omkring ionbindinger, men med lidt små militære tricks (som min praktiklærer så fint har udtalt sig om, at jeg benytter), så holder jeg heldigvis eleverne til ilden. Jeg tror, at de er ret pjattet med emnet. Jeg er i hvert fald af den overbevisning, at de er meget arbejdsomme.
Denne klasse har dog tendens til at miste fokus ret hurtigt, så det handler om at have eleverne aktiveret så meget som muligt. I denne forbindelse truer jeg dem lidt med en test, som de kan lave sammen med mig, hvis de ikke tager sig en smule sammen. Jeg har heldigvis testen i baghånden, så den bliver pænt fremvist til nogle enkelte larmebanditter. Det giver umiddelbart den smule ro, som jeg skal bruge resten af timen.
Det er min sidste fysik/kemi-time med dette hold, og de har været svære, men jeg er ret glade for dem alligevel. De er nogle gode drenge, og vi afslutter dagen supergodt. Jeg går hjem ovenud glad, og det gør nogle af drengene også. Så fra næsten totalt kaos til rosenrød fysik/kemi-time. Det er bestemt ikke dårligt.

Bedstemor Birgitte
Lige en sjov lille oplevelse fra de sidste par uger, så siger specielt en af eleverne, at den frisure, som jeg har gået meget med sin gymnasiet får mig til at være bedstemorgammel. Jeg synes nu ellers, at min knold oftest har et ret friskt udtryk. Men nu kan I måske forstå hvorfor, når I ser dette billede. Det ligger åbenbart i grønlandsk kultur (denne tradition er dog ophørt for omkring 50 år siden på vestkysten af Grønland), at kvinder har forskellige knolde alt efter alder og civilstand, hvilket vil sige min knold er en smule bedstemoragtigt. Jeg må give ham ret. Jeg er nu gået over til at have hestehale.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar