I dag skal jeg som kommende
lærer vise mit værd med elektronikken på Edvard Kruse Skolen. Jeg har fået en nyhedsudseendelse
fra en eller anden fil omdannet til mpg, hvorefter den er lagt på et usb-stik,
der skal sættes til dvdboksen under fjernsynet. Umiddelbart virker det legende
let, men det er som om, at hver gang man står i klasselokalet, er der en eller
anden komponent, som ikke helt fungerer. Derfor er jeg stået op kvart i seks
for at få tjek på det lækre tv. Det går heldigvis okay, så ingen ko på isen,
selvom risikoen har været stor.
Eleverne i min tiende klasse
er rigtig søde, men de har fået den ide, at min numse er interessant. Jeg har i
dag besluttet mig for at lægge stilen lidt om på, hvordan min tilgang er til
eleverne. De foregående dage har
jeg været meget glad,
imødekommende og lavet sjov med dem, men i dag vil jeg være lidt mere bestemt.
Det skal i hvert fald være slut med at komme med kommentarer omkring min
kropsudformning. Det går heldigvis også gangske udmærket. De forstod godt, at
det ikke er sjovt og en smule grænseoverskridende. Eleverne skulle gerne vide,
at jeg mener det seriøst. Endnu en gang overrasker det mig deres respekt og
forståelse for en person i lærerrollen. Det er lidt noget andet end hjemme i
Danmark.
Timerne går egentlig fint, og
de synes, at det er sjovt, at der er lidt variation i undervisningen med tv’et.
Men eleverne synes også, at det er en smule svært at få en opgave, der kræver
selvstændighed. Min praktiklærer og jeg har diskuteret, at opgaven skal være
nem og overskuelig, men det er den vist ikke helt.
Klassen synes at have en smule
uro, når alle tyve er samlet inde i klasselokalet. Jeg har derfor givet lov
til, at de kan gå i aulaen. Nogle af drengene er ude i aulaen, og jeg vil så
høre, om de kan huske og har forstået, hvad rubrik, underrubrik, byline osv. er
i en artikel. Det er godt nok lidt haltende med at svare på spørgsmålene.
Jeg samler nogle af de drenge
ude i aulaen, der ikke er helt nede med nyhedshistoriens opbygning. Dem og jeg
leger så gættekonkurrence med forskellige artikler, hvor de skal kunne besvare,
hvilken opbygningsdel jeg peger på. De synes det er supersjovt, og samtidig får
de faktisk utrolig godt styr på det. Det må jeg notere mig er en god
læringsmetode.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar